40 h pracy tygodniowo – to norma prawna. Jednak większość z nas w pracy spędza znacznie więcej czasu. Nadgodziny, branie pracy do domu, myślenie o tym, co czeka nas w biurze następnego dnia. Zaburzona harmonia pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym nie wpływa pozytywnie na nasze zdrowie psychiczne. Potęguje ona poziom stresu, który zaczyna nas z dnia na dzień wyniszczać. Sprawdź, jak sobie z nim radzić i kiedy poprosić o pomoc.

Czynniki potęgujące stres w pracy

Praca to ważny aspekt naszego życia. Niezależnie od tego, gdzie pracujemy, nawiązujemy tam relacje, rozwijamy się, czujemy się ważni i potrzebni. Czasem jednak zaczynamy czuć się zbędni, nie mamy ochoty biec w wyścigu szczurów, odnosimy wrażenie, że stoimy w miejscu. Praca zamiast satysfakcji, daje nam dawkę stresu, która powoli zaczyna nas przytłaczać.

Stres w pracy potęguje:

  • konieczność rejestrowania czasu pracy co do minuty (ciągłe patrzenie na ręce);
  • brak przerw, zostawanie po godzinach;
  • monotonia;
  • brak możliwości rozwoju i wdrażania swoich pomysłów;
  • niejasne wytyczne lub nadmiar obowiązków;
  • toksyczna atmosfera.

Do czego może prowadzić ciągły stres w pracy?

Odczuwany przez pracownika stres będzie wpływał negatywnie na jego efektywność w pracy. Pogorszona koncentracja oraz chroniczne zmęczenie najczęściej doprowadzają do zaniedbywania obowiązków lub pogorszenia efektów pracy.

Przez stres cierpi również zdrowie pracownika: może pojawić się problem z wrzodami, zaburzeniami lękowymi czy nawet depresją. Bezpośrednim skutkiem ubocznym stresu jest wypalenie zawodowe.

Jak złagodzić objawy stresu?

Nasze ciało i umysł potrzebują kompleksowej opieki, by mogły radzić sobie z codzienną dawką stresu. Zadbaj więc o nie:

  • zarządzaj dobrze czasem pracy, nie odkładaj zadań na ostatnią chwilę;
  • unikaj perfekcjonizmu (czasami lepiej poświęcić godzinę, by zrobić coś na 90%, niż poświęcić cały dzień, by dać z siebie 100%);
  • zadbaj o komfort w miejscu pracy (czysta i uporządkowana przestrzeń, rośliny doniczkowe, wygodne krzesło).

Na Twoje nastawienie w pracy wpływ ma to, co robisz w domu:

  • staraj się nie myśleć o pracy po godzinach;
  • odżywiaj się zdrowo;
  • zadbaj o odpowiednią dawkę ruchu (wybierz ćwiczenia, które pomogą Ci się zrelaksować);
  • wysypiaj się.

Nie musisz każdego dnia tryskać entuzjazmem i być gotowym do podejmowania nowych wyzwań. Bądź dla siebie wyrozumiały.

Stres w pracy a rozmowa ze specjalistą

Co robić, jeśli powyższe wskazówki nie przynoszą rezultatów, a Ty czujesz się każdego dnia gorzej i gorzej? Być może problem tkwi w samej pracy. Zadaj sobie pytanie: czy mój charakter pozwala mi dobrze wykonywać powierzone mi obowiązki? Osoba wrażliwa i troskliwa prawdopodobnie nie odnajdzie się w handlu lub w call center. Być może czas na zmianę?

Jeśli nie możesz sobie na to pozwolić, pomyśl o wizycie u specjalisty. Czasami wystarczy rozmowa, by uporządkować sobie pewne sprawy, nabrać dystansu. Gdy nazwiesz problemy, wypowiesz je na głos, przestaną być górami nie do pokonania.

Rozmowa ze specjalistą pomoże Ci również dowiedzieć się, czy odczuwane przez Ciebie lęki są zupełnie normalne, a może przerodziły się już w coś znacznie poważniejszego. W Centrum Zdrowia Psychicznego i Psychoterapii znajdziesz pomoc, której potrzebujesz. Napisz i umów się na wizytę.